XXVI Olsztyńskie Spotkania Teatralne
Jedne z najciekawszych spektakli roku 2017 w jednym miejscu - w Teatrze Jaracza. W tym roku od 17 do 24 marca na scenach pojawią się m.in. aktorzy Teatru Syrena, Polonia, Dramatycznego, Och z Warszawy, a także Bagatela z Krakowa czy Muzycznego z Torunia! Organizatorzy są pewni, że każdy znajdzie coś dla siebie. Będzie i klasyka i współczesność. Coś do śmiechu i do wzruszeń.
Przez cały rok przedstawiciele Teatru Jaracza jeździli po Polsce i przyglądali się najgłośniejszym, najpopularniejszym, najczęściej nagradzanym spektaklom. OST nie mają tematu przewodniego. Są to po prostu jedne z najlepszych i najciekawszych spektakli na teatralnym „rynku”. Organizatorzy starają się co roku pokazywać najróżniejsze konwencje sceniczne - monodramy, operę, taniec, teatry instytucjonalne i offowe – bo po pierwsze, i najważniejsze, jest to festiwal dla Widzów, nie krytyków i znawców. Choć po 25. edycjach Widzowie OST mogą już chyba tak o sobie mówić.
Program:
17 marca (sobota) | godz. 19:00 | Scena Duża
Maria Callas.Master Class – Och-Teatr / Warszawa
18 marca (niedziela) | godz. 17:00 | Scena Margines
Mamy problem. Monodram macierzyński
18 marca (niedziela) | godz. 19:00 | Scena Duża
Ślub – Teatr Współczesny w Szczecinie / Teatr im. Jana Kochanowskiego (Opole)
19 marca (poniedziałek) | godz. 19:00 | Scena Duża
Najdroższy – Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego / Kraków
20 marca (wtorek) | godz. 17:00 | Scena Duża
Nasze żony – Teatr Syrena / Warszawa
20 marca (wtorek) | godz. 20:30 | Scena Duża
Nasze żony – Teatr Syrena / Warszawa
21 marca (środa) | godz. 17:00 | Scena Margines
Jutro będzie za późno – Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny / Toruń
21 marca (środa) | godz. 19:00 | Scena Duża
Punkt Zero: Łaskawe – Teatr Provisorium / Lublin
22 marca (czwartek) | godz. 17:00 | Scena Duża
Spowiedź chuligana. Jesienin – Teatr Polonia (Warszawa) / Krakowski Teatr Scena STU
22 marca (czwartek) | godz. 19:00 | Scena Duża
Spowiedź chuligana. Jesienin – Teatr Polonia (Warszawa) / Krakowski Teatr Scena STU
23 marca (piątek) | godz. 17:00 | Scena Margines
Przed jutrem / Poniżej nieba, czyli seks po polsku – ALTER Taniec Teatr / Poznań
23 marca (piątek) | godz. 19:00 | Scena Margines
Przed jutrem / Poniżej nieba, czyli seks po polsku – ALTER Taniec Teatr / Poznań
23 marca (piątek) | godz. 19:00 | Scena Duża
Historia Jakuba – Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
24 marca (sobota) | godz. 19:00 | Scena Duża
Gala Teatralna / Ojciec Polski. One-man show Rafała Rutkowskiego – Teatr Montownia / Warszawa
Bilety dostępne na: http://www.bilety.teatr.olsztyn.pl/
WIESŁAWA SUJKOWSKA „JUTRO BĘDZIE ZA PÓŹNO”
Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu
reżyseria: Agnieszka Płoszajska
aranżacje muzyczne: Jędrzej Rochecki
scenografia i kostiumy: Ewelina Miąsik
obsada: Aleksandra Lis
Od Teatru:
Wiera Gran, a właściwie Weronika Grynberg, była polską piosenkarką, aktorką kabaretową i filmową. Jej kariera zaczęła się przypadkowo. Śpiewającą za kulisami kabaretu Paradis w Warszawie Wierę usłyszeli koledzy muzycy i namówili ją do występów przed szeroką widownią. Szybko zdobyła przychylność zarówno widzów, jak i prasy – według jednej z recenzji z 1936 r., Gran była „jedną z większych atrakcji Paradisu”. Piękna artystka, obdarzona orientalnymi rysami i matowym kontraltem wykonywała w warszawskich kabaretach piosenki o miłości, których do wybuchu wojny nagrała aż 60 (na 28 płytach). Od wiosny 1942 r. śpiewała w Café Sztuka w warszawskim getcie. Do końca życia odpierała zarzuty, że wyjście z getta okupiła kolaboracją z gestapo. Pragnienie oczyszczenia się z pomówień przybrało u niej formę obsesji. Los pieśniarki wciąż fascynuje twórców. Sztuka Wiesławy Sujkowskiej opowiada o artystce już na skraju życia, która robi remanent z tego, co przyszło jej przeżyć. Ale nie jest to smutna opowieść zgorzkniałej kobiety, której się „nie poszczęściło”. Tekst, często oparty na nagranych wspomnieniach samej Wiery, to znakomite, czasem dowcipne, czasem złośliwe i ironiczne refleksje nad życiem, nad światem, nad wartościami, którym jesteśmy wierni. A wszystko przeplatane niezapomnianymi przebojami Wiery. Niezwykły spektakl wywołujący uśmiech zadumy.
Reżyserka […] prowadzi aktorkę z wielką precyzją, ale także kobiecą delikatnością, wyczuciem i zarazem siłą: Ola Lis nie znajduje się na jednej scenie, jak to ma miejsce w wielu monodramach – a ma je zwielokrotnione. Swe piosenki śpiewa, a to na podeście z mikrofonem, a to na czerwonym dywanie, gdzie jak na wybiegu dla modelek zaczepia publiczność, czy wreszcie w kawałku domu przy drewnianej ścianie, w którym może znaleźć moment wyciszenia, gdy jest już stara. W każdym z tych miejsc obserwujemy momenty magiczne: jak choćby ten z dyktafonem i skargą (oryginalnym głosem Gran) na samotność oraz „gnicie w brudzie i ciemności”. To bardzo boli, przecież tak nie znosiła piosenki („Ciemna noc”), którą w dzieciństwie nuciła jej matka (w spektaklu śpiewa ją z offu Paulina Grochowska). […] Być może ten monodram powinien nosić identyczny tytuł jak ostatni film Eugeniusza Bodo „Za winy niepopełnione”? Może być o nim jeszcze głośno, z różnych powodów – […] przede wszystkim z tego, że jest tak przejmująco LUDZKI.
Aram Stern, „No cóż, Gran – Mann, różnica niewielka”, www.teatrdlawas.pl
21.03.2018, ŚRODA, GODZ. 17:00, SCENA MARGINES, czas trwania - 1:15h
Cena biletu: 50 zł
Gdzie | Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie |
Organizacja | Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie |
Kontakt | +48 89/ 527 59 59 |
Data | 2018-03-21 |
Godziny | 17:00 - 19:00 |